Usljed nezadovoljenja potreba za ljubavi, pažnjom, brigom, nadzorom i kontrolom djeca u svom porodičnom i školskom okruženju manifestuju ponašanja koja obiluju stresom, frustracijama, tenzijom, nesigurnošću, strahovima, ljubomorom, nasiljem i drugim oblicima ponašanja koji vode u negativnu afirmaciju. Takođe, socijalna izolacija, nedovoljno emocionalne razmjene, odbacivanje, prijetnje, povreda granica – zlostavljanje, iskorištavanje, zanemarivanje kod djece ostavljaju posljedice na mentalno zdravlje i narušavaju dobrobit što za posljedicu ima poremećaje ishrane, sna, ophođenja sa okolinom, depresiju, pasivnost, anksioznost, nisko samopouzdanje i samopoštovanje i druge probleme.
Škola ima važnu odgojno – obrazovnu ulogu za rast i razvoj djece i predstavlja mjesto gdje se mogu prepoznati ponašanja koja impliciraju da je dijete žrtva ili počionioc nasilnog ponašanja. Zato se na školu gleda kao na „ protektivni faktor“ i očekuje se da škola stvara uslove za ostvarivanje prava djece na zaštitu od svih oblika zanemarivanja, zapuštenosti, zlostavljanja i nasilja. U skladu sa evropskim i svjetskim trendovima na kreiranju strategija za prevenciju nasilja i zaštitu djece, i osnovne škole Kantona Sarajevo sada imaju zvaničnu strategiju kroz „Program (sekundarne) prevencije neprihvatljivih ponašanja kod djece i zaštita djece u riziku u osnovnim školama KS“ – koja je utemeljena na jedinstvenom konceptu ostvarenja „najboljeg interesa djeteta“. Ovaj program ide istovremeno u pravcu ranog prepoznavanja, pravovremenog prijavljivanja i pružanja stručnog tretmana i zaštite djece u riziku. Osnovni cilj je pružanje odgojno – obrazovne podrške i stručnog tretmana za djecu kod kojih se prepozna neki od 20 indikatora sa liste faktora rizika. U pružanju zaštite i tretmana djece u riziku od neprihvatljivih ponašanja koja impliciraju da su počinioci ili žrtve nasilnog ponašanja, škola dijeli odgovornost sa resursima iz lokalne zajednice – Centri za socijalni rad i Centri za mentalno zdravlje. Dakle da bi ciljevi bili ostvarivi i da bi Program prevencije i zaštite uspio, neophodan je angažman edukovanih, visoko motiviranih i senzibiliziranih stručnjaka iz oblasti obrazovanja, zdravstva, socijalne zaštite i policije, jer je multidisciplinarni i multisektorski pristup jedini održiv u sistemu podrške i zaštite djece.
Kada se kod djeteta prepozna neki od faktora rizika koji ometaju njegovo normalno funkcionisanje, štete njegovom rastu i razvoju i ukazuju na negativne ishode ( neko od ponašanja sa liste faktora rizika) – slijedi postupanje u skladu sa Pravilnicima koji obavezuju školu da o tome vodi propisanu evidenciju, dokumentaciju i djeluje u najboljem interesu djeteta.
(1. Pravilnik o pružanju odgojno-obrazovne podrške i stručnog tretmana
2. Pravilnik o vođenju evidencije o neprihvatljivim oblicima ponašanja i zaštita u osnovnim školamam KS)
Sadržaj odgojno-obrazovne podrške :
– odgojno usmjeravanje učenika;
– individualne ili grupne razgovore usmjerene, razvoju socijalnih i životnih vještina;
– uključivanje učenika u individualni i/ili, grupni rad usmjeren na razvoj socijalnih vještina učenika;
– usmjeren razvoj socijalnih vještina učenika;
– individualnu i/ili grupnu pomoć u učenju;
– uključivanje učenika u dopunsku ili dodatnu nastavu;
– dodatnu pažnju učitelja/nastavnika učenika usmjerenu poticanju aktivnog sudjelovanja učenika u nastavnom procesu;
– uključivanje učenika u izvannastavne aktivnosti ;
– individualno i/ili grupno savjetovanje roditelja s ciljem jačanja odgojnih kompetencija roditelja;
– osnaživanje i unaprjeđivanje kompetencija učitelja/nastavnika za rad s učenicima u riziku od neprihvatljivih oblika ponašanja;
– druge odgovarajuće oblike podrške.
- Stručni tretman koji se provodi od strane stručne službe škole, podrazumijeva :
– utvrđivanje uzroka neprihvatljivih oblika ponašanja,
– procjenu učeničkih potreba,
– definisanje sadržaja i oblika rada u skladu sa prepoznatim potrebama učenika – angažman svih relevantnih faktora