JU OŠ Musa Ćazim Ćatić Sarajevo

Umjetna inteligencija

Umjetna inteligencija (UI) danas je jedna od najuzbudljivijih i najbrže rastućih tehnologija. Od samovozećih automobila do virtualnih asistenata, UI mijenja način na koji živimo, radimo i komuniciramo. Iako se pojam UI prvi put pojavio još sredinom 20. vijeka, tek su u posljednjih desetak godina napredak u kompjuterskoj snazi, količini dostupnih podataka i algoritmima strojnog učenja omogućili pravi procvat ove tehnologije.

Umjetna inteligencija je područje informatike koje se bavi razvojem sistema sposobnih za obavljanje zadataka koji inače zahtijevaju ljudsku inteligenciju. Ti zadaci uključuju prepoznavanje govora, razumijevanje jezika, učenje, zaključivanje, donošenje odluka i prepoznavanje slika. Najpoznatiji oblik UI danas je strojno učenje – proces u kojem računalo “uči” iz podataka i postaje bolje u obavljanju određenog zadatka bez eksplicitnog programiranja.

Umjetna inteligencija već je duboko integrirana u naš svakodnevni život, a svima su poznati:

  • Pametni asistenti poput Siri, Google Assistanta i Alexe.
  • Preporuke sadržaja na platformama poput Netflixa i YouTubea.
  • Algoritmi društvenih mreža koji određuju što vidimo u feedu.
  • Zdravstvo, gdje UI pomaže u dijagnostici bolesti, analizi medicinskih snimki i personalizaciji terapije.
  • Industrija i robotika, gdje roboti i sistemi automatizacije preuzimaju ponavljajuće zadatke.

Obrazovanje je jedno od područja u kojem UI ima potencijal napraviti revoluciju. Evo nekoliko konkretnih primjera:

  • Personalizirano učenje: Sistemi s umjetnom inteligencijom mogu analizirati napredak učenika i prilagoditi nastavni sadržaj prema njihovim individualnim potrebama, tempu i stilu učenja.
  • Pametni sistemi za učenje: Digitalni asistenti poput Duolinga, Khan Academyja ili Quizleta koriste UI kako bi pružili povratne informacije, objasnili gradivo na drugačiji način i postavljali pitanja ovisno o razini znanja učenika.
  • Automatsko ocjenjivanje: Sistemi koji koriste UI mogu automatski ocjenjivati testove s višestrukim izborom, pa čak i eseje, što nastavnicima štedi vrijeme i omogućuje bržu povratnu informaciju.
  • Detekcija poteškoća u učenju: Napredne analitičke platforme mogu prepoznati učenike koji zaostaju i signalizirati nastavnicima na vrijeme, čime se omogućuje pravodobna podrška.
  • Generativni alati: Alati poput ChatGPT mogu pomagati učenicima u razumijevanju gradiva, pisanju eseja, vježbanju stranih jezika ili rješavanju matematičkih problema – uz pravilno korištenje i nadzor nastavnika.

U 2025. godini, umjetna inteligencija (AI) sve više oblikuje obrazovni sektor, donoseći inovativne alate koji unapređuju nastavu, personaliziraju učenje i olakšavaju administrativne zadatke. Neki od najnovijih AI alata koji se koriste u školama širom svijeta su:

  • Socratic (Google) je mobilna aplikacija koja koristi AI za pomoć učenicima u rješavanju problema iz različitih predmeta. Učenici mogu fotografirati zadatak, a aplikacija pruža objašnjenja i resurse koji pomažu u razumijevanju gradiva.
  • Khanmigo (Khan Academy) je AI tutor koji koristi ChatGPT za pružanje personalizirane podrške učenicima. Omogućuje interaktivno učenje kroz dijalog, pomažući učenicima da razviju dublje razumijevanje gradiva.
  • Curipod je alat koji koristi AI za generiranje interaktivnih prezentacija i nastavnih materijala. Nastavnici mogu brzo kreirati sadržaje prilagođene potrebama svojih učenika, uključujući kvizove, diskusije i vizualne prikaze.
  • Microsoft Copilot je integrisan u Microsoft 365, Copilot koristi AI za automatizaciju administrativnih zadataka, poput pripreme nastavnih planova i analiza podataka o učenicima. Također pomaže u kreiranju sadržaja i pružanju podrške nastavnicima u svakodnevnom radu.
  • Turnitin s AI detekcijom je alat za provjeru originalnosti radova koji sada koristi AI za prepoznavanje generiranog sadržaja. Pomaže nastavnicima u očuvanju akademske integriteta i prepoznavanju potencijalnih plagijata.
  • Photomath omogućuje učenicima da fotografiraju matematičke zadatke i dobiju korak-po-korak rješenja s objašnjenjima. AI analizira zadatak i pruža detaljna uputstva, olakšavajući razumijevanje matematičkih koncepata.

Ovi alati predstavljaju samo dio šireg trenda integracije AI u obrazovanje, s ciljem poboljšanja kvalitete nastave i prilagodbe individualnim potrebama učenika. Važno je napomenuti da, iako AI može značajno unaprijediti obrazovni proces, njegova primjena treba biti pažljivo planirana i etički odgovorna, uz stalnu podršku i obuku nastavnog osoblja.

Unatoč brojnim prednostima, umjetna inteligencija donosi i niz etičkih i društvenih izazova. Pitanja privatnosti, sigurnosti, pristranosti algoritama i utjecaja na tržište rada sve su važnija kako UI sistemi postaju sve sposobniji. Također, postoji zabrinutost oko tzv. „crne kutije“ – kada sistemi donose odluke koje čak ni njihovi kreatori ne mogu u potpunosti objasniti.

U budućnosti se očekuje daljnje širenje primjene umjetne inteligencije. Tehnologije poput generativne umjetne inteligencije (npr. ChatGPT) već danas mijenjaju kreativne industrije, obrazovanje i poslovanje. Ključ će biti razvoj odgovorne UI – tehnologije koja je transparentna, pravedna i korisna za čovječanstvo.


Fotografija  na početku posta kreirana pomoću umjetne inteligencije na servisu: https://chatgpt.com/

Podijeli ovu objavu:
Osnovna škola
“Musa Ćazim Ćatić”

Čekaluša 53
71000 Sarajevo
Bosna i Hercegovina

+387 33 208-567
+387 33 216-567

musacazimc@gmail.com